27 mai 2019

Networking skills: De ce e important să te înconjori de oameni de la care să înveți

Dezvoltarea ta ca antreprenor și dezvoltarea business-ului tău depind și de felul în care relaționezi cu cei din jur și de ușurința cu care poți vedea oportunități de învățare prin interacționarea cu membrii echipei, cu partenerii sau cu profesioniști din domeniu.

Evoluția noastră este în strânsă legătură cu acumularea de noi informații, iar dezbaterile joacă un rol esențial. Să acționezi by your own, fără să te consulți sau să arunci un ochi la situații precedente, la felul în care s-au organizat alți antreprenori la nivel național sau internațional și să iei decizii asupra cărora să nu te întorci chiar dacă primești feedback negativ este o rețetă pentru eșec. Ce e de făcut? Ei bine, networking-ul îți poate aduce plus valoare!

Oamenii aduc inspirație, iar dacă vorbim de mediul de business cu siguranță un tânăr antreprenor are de învățat din experiențele celor care au reușit să treacă peste provocări și să își ducă afacerea spre succes.

Antreprenorii de succes au avut mentori de nota 10

Steve Jobs a avut de-a lungul carierei trei mentori care au jucat roluri esențiale în dezvoltarea sa. Pe primul său mentor, Robert Friedland, l-a cunoscut încă din facultate și a fost omul de la care a venit numele companiei Apple, după ce Jobs a stat la ferma sa de mere. Tot de la Friedland a venit tehnica „reality distortion field”, prin care Steve Jobs se folosea de carisma și personalitatea sa pentru a-i convinge pe alții să îl urmeze în viziunea sa, indiferent de cum arăta realitatea la momentul respectiv.

Steve Jobs a devenit ulterior mentor pentru Mark Zuckerberg. Atunci când a trecut prin momente mai dificile în dezvoltarea companiei, fondatorul Facebook fost sfătuit de Jobs să plece în India, într-o călătorie care avea să-l motiveze să-și continue planul de business.

Bill Gates a spus în repetate rânduri că îi datorează succesul lui Waren Buffet, pentru felul în care i-a explicat mereu cele mai complexe probleme într-o formă simplă și eficient de aplicat.

În România, de remarcat este povestea lui Florin Talpeș, fondatorul Bitdefender, care deși a terminat liceul la „fără frecvență” a reușit să ridice un business de succes. Într-un interviu acordat Adevărul, acesta povestește că școala generală a avut un mare impact în viața sa, prin profesoara de matematică. A urmat apoi Facultatea de Matematică tot la îndemnul unui profesor, deși el avea pe masă mai multe opțiuni.

Cum să-ți faci conexiuni

INC.com atrage atenția că networking-ul nu este despre cât de multe cărți de vizită reușești să aduni, ci despre calitatea discuției pe care o porți și relația pe care reușești să o stabilești cu interlocutorul tău.

Publicația Entrepreneur a sintetizat câțiva pași de urmat în networking:

  • Mindset. Cea mai bună conexiune vine din discuții autentice. Indiferent de persoana cu care încerci să construiești o relație profesională, trateaz-o ca un prieten, nu ca pe un contact de business. Deci, găsește acel ceva pe care îl puteți avea în comun și, mai presus de toate, arată că îți pasă.

  • Fă-ți prieteni, nu contacte. Nu vorbi direct despre afacerea ta, ci începe cu small talks, în care să vă puteți descoperi reciproc. Este de zece ori mai valoros să dezvolți conexiuni cu cinci persoane de calitate la un eveniment, decât cu peste 50 de „contacte” ale căror nume nu ți le vei aminti.
  • Introdu persoanele respective în cercul tău de conexiuni. Știi două persoane care ar putea beneficia de întâlnirea cu noile tale contacte? Ajută-le să se întâlnească! Nu numai că îi vei ajuta pe ceilalți să-și îndeplinească obiectivele, dar și le vor veni în minte în viitor potențiale conexiuni pentru tine.
  • Fă interviuri. Aceasta poate fi una dintre cele mai rapide căi prin care poți ajunge la oamenii pe care vrei să-i întâlnești. Ai putea face asta chiar în contextul unui podcast, producție foarte populară în prezent.
  • Follow up. Acesta este pasul pe care de obicei uităm să îl facem. Contactarea persoanelor respective câteva săptămâni mai târziu, fără o agendă prestabilită, nu numai că te va ajuta să îți păstrezi conexiunile, ci veți crește relația la un alt nivel.

De asemenea, experții mai spun că este important să știi dinainte cui te adresezi, ca să poți controla tipul de întrebări și modul în care decurge discuția. Este la fel ca în business, targetul sau publicul țintă dictează totul!

Studenții EA-The Entrepreneurship Academy au ocazia să interacționeze cu antreprenori de succes sau experți în domeniul afacerilor sau ariile conexe, atât din țară cât și din străinatate, în cadrul atelierelor și al călătoriilor de studii. Știai că studenții EA merg în călătorii de studiu în Amsterdam, China, Brazilia sau Africa de Sud? În plus, profesorii au experiență bogată în business și mediul antreprenorial, iar despre experiența acestora găsești detalii aici.  Află mai multe despre modelul educațional AICI.