14 aprilie 2019

Ethics in business. De ce este important să ținem cont de etică

Știm că dezvoltarea unui business este legată de o listă lungă de lucruri de făcut și că un antreprenor se confruntă des cu situații de criză pe care trebuie să le gestioneze în timp util. Sub presiunea cotidianului și a nevoii de a atinge target-ul mai putem găsi timp de etică în afaceri? Potrivit specialiștilor, răspunsul trebuie să fie mereu DA.

Etica presupune un demers la care un antreprenor trebuie să facă apel de la începutul construirii unei afaceri, principiu pe care își bazează business-urile și studenții EA-The Entrepreneurship Academy.

Ce presupune etica în business?

La fel ca în orice alte domenii, în primul rând etica în business înseamnă să nu te abați de la clasicele reguli de conduită și să respecți procedurile și standardele impuse de legislațiile în vigoare și modele de lucru din domeniul în care activezi.

Un expert a explicat pentru revista Forbes că etica în business înseamnă:

  • să nu faci rău intenționat celorlalți
  • să încerci mereu să îmbunătățești lucrurile
  • să-i respecți pe ceilalți
  • să fii corect
  • să acorzi atenție
  • să menții confidențialitatea

Dorința de expansiune nu poate justifica luarea unor decizii prin care, pentru a crește business-ul, clienții sunt înșelați, angajații nu beneficiază de facilitățile care le-au fost promise înainte de a intra în echipă, calitatea este redusă sau resursele sunt alocate ineficient, fără studii de impact prealabile.

Exemple negative de practici în business

Publicația StartUp Cafe a realizat o sinteză a celor mai importante derapaje privind etica în business, la capitolul de start-up-uri:

  • Reddit a creat conturi false și a alimentat site-ul cu conținut fictiv
  • PayPal a creat un robot virtual care a cumpărat produse pe eBay și a plătit folosind PayPal (în felul acesta au câștigat cotă de piață, devenind ulterior principala metodă de plată pe platforma eBay, astfel ajungând să fie cumpărați de aceștia)
  • Tinder a creat conturi fictive pentru a crește artificial numărul de utilizatori și popularitatea aplicației
  • Airbnb a creat un robot virtual care răspundea automat la postările de locuințe de pe Craigslist
  • MySpace, la lansare, a folosit o bază de date cu 100 de milioane de adrese de email pentru a derula o campanie de email marketing

Ce spun liderii marilor companii despre etica în business?

Într-un interviu acordat anul acesta, CEO-ul Manpower Group, Jonas Prising, a spus: ,,Încercăm să fim transparenți, vorbind foarte clar despre ceea ce credem că este corect și ce este greșit. Menținem angajații informați despre lucrurile care se întâmplă în întreaga lume și care afectează afacerea noastră. Uneori este o veste bună, alteori nu. Oamenii vor să știe. Și dacă ei nu știu și nu le spui, vor lucra pe baza a ceea ce văd”.

Pe aceeași temă, Warren Buffett spunea că ,,Este nevoie de 20 de ani pentru a construi o reputație și cinci minute pentru a o distruge. Dacă vă gândiți la asta, veți face lucrurile în mod diferit”.

Topul celor mai etice companii din lume. 135 de brand-uri care s-au remarcat

Ethisphere Institute realizează anual topul celor mai etice companii din întreaga lume. Deși pe listă nu există companii fondate în România, în primele 50 de poziții se regăsesc totuși brand-uri care au filiale și în țara noastră.

În 2018, pe primele 50 de poziții s-au clasat și Accenture, Canon, Colgate și Genpact. În top-ul integral se mai regăsesc și Xerox, Microsoft, Mastercard, L’ORÉAL, LinkedIn, ManpowerGroup, Marks&Spencer, Pepsi, Starbucks, Visa și Volvo. Top-ul integral și evoluția din 2007 până în prezent pot fi accesate aici.

În direcția ethical business studenții EA-The Entrepreneurship Academy parcurg pe durata celor patru ani mai multe cursuri, între care amintim Ethics and Belief systems, Entrepreneurial Core Theory, Legal structure, Consumer rights și Apply fiscal regulations in business situations, Master building high performance teams sau Leadership strategy. Mai multe despre programul de studiu poți vedea aici.