14 februarie 2019

Elemente ale brandului. Înregistrarea mărcii.

Odată ce îți lansezi business-ul, vei avea cu siguranță elemente de identitate care să te diferențieze de ceilalți, cum ar fi logo-uri, imagini grafice și vizuale sau modele care sunt unice pentru brandul, atributele produselor sau serviciile tale.

Toate acestea vor influența modul în care clienții înțeleg ce reprezintă brandul. Iar în timp, reputația asociată cu aceste elemente determină succesul companiei, pentru că influențează, în final, deciziile de cumpărare ale consumatorilor tăi.

Este esențial ca încă de la început de drum să știi că mărcile comerciale sunt active importante care ajută la creșterea afacerii tale

Marca reprezintă un activ necorporal, adică un tip de activ care nu se regăsește sub o formă materială. Ele au valoare datorită privilegiilor și drepturilor exclusive pe care le oferă unei companii.

Pentru a proteja aceste elemente există anumite instituţii specializate care au autoritatea în asigurarea protecției proprietății industriale și intelectuale. În România există Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) iar la nivel european, Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Europeană ( EUIPO).

Înregistrarea la OSIM îți oferă un drept exclusiv asupra mărcii produselor sau serviciilor pentru care s-a făcut înregistrarea, pe un termen de 10 ani.

Iată pașii pe care trebuie să îi parcurgi pentru a înregistra marca:

1. Achitarea taxelor de depunere a cererii și de publicare a acesteia;

2. Completarea cererii pentru înregistrarea unei mărci pe cale națională, care cuprinde:

  • solicitarea explicită a înregistrării mărcii;
  • datele de identificare a solicitantului şi, după caz, a mandatarului;
  • o reprezentare grafică, suficient de clară, a mărcii a cărei înregistrare este cerută;
  • lista produselor şi/sau serviciilor pentru care se solicită înregistrarea mărcii;
  • dovada achitării taxei de depunere şi de publicare a cererii de înregistrare a mărcii

3. Un ultim pas este achitarea taxei pentru examinarea în fond, valoarea acesteia fiind stabilită în funcție de tipul  mărcii şi de numărul de clase pentru care se solicită înregistrarea. Această taxă trebuie achitată în termen de 30 de zile de la depunerea cererii de înregistrare.

Odată cu înregistrarea la OSIM, tu, în calitate de titular, câștigi o serie de drepturi, dintre care cel mai important este că prin înregistrarea mărcii protejezi originalitatea brandului tău.

Unul dintre scopurile principale ale unei mărci este de a împiedica confuzia pe piață. Marca este un instrument valoros de marketing și publicitate, fiind unul din elementele esențiale ale identității tale ca brand.

  • Marca este un element de proprietate intelectuală și este o marfă comercializabilă.
  • Înregistrarea crează legitimitate pentru a vinde, a licenția business-ul, a-l franciza sau a-l ipoteca.
  • Înregistrarea mărcii oferă un drept exclusiv de utilizare.

Asta înseamnă că o marcă înregistrată la OSIM nu poate fi folosită de către terţi, fără ca aceştia să deţină autorizaţie în acest sens. Dacă acest drept este încălcat de alte părți, atunci ai dreptul să acționezi în instanță.

Ce tip de mărci se pot înregistra la OSIM?

  • În funcţie de modul de reprezentare grafică, mărcile pot fi:

Mărci verbale– o denumire, un slogan, scrise cu caractere standard;

Mărci figurative– un element grafic (desen) care nu conţine litere sau cifre;

Mărci combinate– o denumire scrisă cu o grafică deosebită şi/sau în culori sau o denumire însoţită de un element grafic (desen);

Mărci tridimensionale– constituite din forma produsului sau a ambalajului sau orice alt semn specific tridimensional care permite identificarea unui produs sau serviciu.

  • În funcţie de natura solicitanţilor, mărcile pot fi:

Mărci individuale– mărcile a căror solicitanţi sunt persoane fizice şi juridice;

Mărci colective– mărcile destinate să servească la deosebirea produselor sau a serviciilor membrilor unei asociaţii de produsele sau serviciile aparţinând altor persoane. Înregistrarea mărcii colective este condiţionată de existenţa şi depunerea unui regulament în care să se indice persoanele şi condiţiile în care acestea sunt îndreptățite la utilizarea mărcii;

Mărcile de certificare– mărcile ce indică faptul că produsele sau serviciile pentru care sunt utilizate sunt certificate de titularul mărcii în ceea ce priveşte calitatea, materialul, modul de fabricație a produselor sau de prestare a serviciilor, precizia ori alte caracteristici. Pentru depunerea cererii de înregistrare sunt necesare regulamentul de folosire a mărcii de certificare şi autorizaţia sau documentul din care să rezulte exercitarea legală a activităţii de certificare.

Marca comunitară îți oferă ca titular, dreptul exclusiv în toate statele membre și viitoare ale UE

Pentru a înregistra marca la nivel european trebuie să te adresezi Oficiului Uniuniii Europene pentru Proprietate Europeană ( EUIPO) și ai la dispoziție un sistem de patru niveluri:

  • calea națională, prin care înregistrezi marca într-un singur stat din cadrul UE;
  • calea regională, dacă vrei să înregistrezi marca în Belgia, Țările de Jos și/sau Luxemburg;
  • calea europeană, care oferă protecție în mai multe state membre ale UE;
  • calea internațională, prin intermediul OMPI.

Întotdeauna trebuie să fim informați, așa că dacă vrei să citești toate detaliile legate de marcă reglementate de lege, poți consulta Legea 84/1998.

Află mai multe despre experţii EA – The Entrepreneurship Academy AICI.