7 decembrie 2018

Edi Burghelia, student EA: ,,Activăm într-un domeniu în care dacă nu te îmbunătățești zi de zi, riști să pierzi tot”

Edi Burghelia este student la The Entrepreneurship Academy și, așa cum probabil vă asteptați, antreprenor. A pus pe picioare bussiness-ul numit Confidas, o platformă online prin care companiile sunt ajutate să-și încaseze facturile la timp. Cum? Antreprenorii pot publica pe Confidas restanțele de plată ale clienților lor pentru a-i alerta pe ceilalți membri ai comunității și pot verifica firme.

Edi ne-a povestit de unde i-a început pasiunea pentru antreprenoriat, care au fost provocările în construirea bussines-ului său și, totodată a transmis un mesaj pentru toți cei care stau pe gânduri și nu știu dacă să intre pe drumul antreprenoriatului: ,,just do it!”. 🙂

1.De ce ai ales The Entrepreneurship Academy?

Eu am intrat în lumea afacerilor în timpul liceului, la 16 ani, atunci când am lansat primul serviciu de curierat pe bicicletă din Constanța. Eram cumva supărat pe faptul că la școală învățam cum se face business de la oameni care cunoșteau subiectul doar din cărți, iar deseori aduceam în discuție elemente de noutate despre care aceștia nu știau să-mi zică decât că nu am dreptate. Mi-am pus întrebarea dacă nu cumva voi întâmpina aceeași situație și la facultate și atunci am început să caut studenți și absolvenți ai ASE pentru a le afla feedback-ul. Cred că a fost cea mai inspirată mișcare pe care o puteam face. Am înțeles imediat, chiar de la oameni care au trecut prin ce urma eu să trec, că nu am ce căuta acolo. Atât pentru că profesorii m-ar fi învățat doar din cărți și având la bază un model vechi, cât și pentru că viitorii mei colegi nu ar fi fost niște ”rising stars”, care să mă facă să devin mai bun.

EA promitea performanță în business, iar această promisiune a atras în comunitate oameni de business de top de la care învățăm și studenți motivați să reușească rapid și la nivel global. Comunitatea a fost un factor decisiv, dar la decizie a mai contribuit și modelul educațional, care-mi permite să aplic într-un business real noțiunile învățate în timpul cursurilor pline de informații la care puțină lume are acces.

2.Ce idee de afacere aveai la momentul admiterii la EA?

Nu aveam o idee de afacere, dar știam că vreau să încep ceva provocator pentru mine, ceva care să  mă facă să muncesc zi și noapte și să învăț ceva nou în fiecare zi.

3. De unde a pornit ideea pentru business-ul de care te ocupi acum?


Cred că este important să le spunem cititorilor și despre ce business vorbim. Am început să lucrez la Confidas la doar câteva săptămâni după ce am început primul an de facultate, imediat ce ne-am întors din călătoria de învățare din Amsterdam. Confidas este o platformă online prin care ajutăm companiile să-și încaseze facturile la timp. Antreprenorii pot publica pe Confidas restanțele de plată ale clienților lor pentru a-i alerta pe ceilalți membri ai comunității și pot verifica firme, conținând câteva zeci de milioane de puncte de date financiare despre mai mult de 600.000 de firme.

Am pornit Confidas pentru a face mediul de afaceri mai sigur pentru antreprenorii corecți și pentru a-i ajuta să-și crească afacerile așa cum visează.

Când aveam firma de curierat, îmi doream să dezvolt afacerea la nivel național. Aveam un vis. Însă m-am confruntat cu mulți clienți care mă plăteau când voiau, nu când trebuia, iar acest lucru m-a făcut să mă concentrez mai mult pe supraviețuire decât pe dezvoltare. În situația aceasta sunt multe firme din România, iar noi vrem să schimbăm asta.

4. Spune-ne trei mari provocări.

Eu sunt o persoană fără competențe tehnice și am început singur Confidas, o platformă foarte complexă din punct de vedere tehnic. Dacă nu aș fi avut partenerii și furnizorii potriviți care să mă sprijine în construirea platformei, Confidas nu ar fi existat.

O altă provocare este evoluția continuă. Activăm într-un domeniu în care dacă nu te îmbunătățești zi de zi, riști să pierzi tot. A treia provocare este legată de project management. Confidas a devenit un mic monstru, iar orice greșeală costă mult.


5. Cine te-a ajutat cel mai mult?

Îmi este foarte greu să fac o comparație, având în vedere faptul că am primit susținerea a mai mult de 50 de persoane din cadrul și din exteriorul facultății. Cert este faptul că fiecare dintre ei a avut o contribuție mai mică sau mai mare, iar fără ajutorul lor, Confidas nu ar fi ajuns ce este azi.


6. Dacă ai fi să o iei de la capăt ce ai schimba?


Am început Confidas singur. Acest aspect a fost uneori un avantaj, iar alteori un dezavantaj. Eu am noroc că reușesc să mă automotivez și sunt determinat, caracteristici esențiale pentru succesul unui proiect pe termen lung, cred eu. Dar dacă ar fi să o iau de la capăt, cert este că mi-ar fi fost mult mai ușor dacă aș fi avut un co-fondator cu care să mă potrivesc.

7. Ce crezi tu că este cel mai important într-un business?

Depinde de multe aspecte, printre care și stadiul businessului. Pentru un business la început, poate cel mai important lucru ar fi să găsească acel product/market fit. Pentru un business deja dezvoltat, poate cel mai important este să-și îmbunătățească procesele pentru a crește marja de profit.

Un răspuns generalist ar fi că cel mai important este să faci bani. Banii (folosiți cum trebuie) te ajută să crești, iar creșterea generează și mai multă creștere. Iar când ai crescut destul, trebuie să mai investești ca să crești și mai mult.

8. Tu ai acumulat deja puțină experiență. Ce sfat i-ai da unui tânăr care nu știe dacă să pună sau nu în practică o idee?

Ai încredere în mine: doar începe. Nu contează ce idee ai, dacă va face sau va pierde bani, dacă are potențial de scalare sau nu, dacă este o idee bună sau nu. Tot ce contează este să începi și să înveți. Pentru mine, simpla livrare a unor plicuri cu bicicleta după liceu a reprezentat o experiență de învățare pe care ASE, spre exemplu, nu o poate egala. Fie că vrei să faci brățări handmade, design de site-uri, să vinzi gogoși, să livrezi plicuri – orice ai face – vei învăța cum funcționează un business real, ceea ce este esențial. Apoi vei putea folosi acea experiență într-un nou business, așa cum am făcut și eu. Sfatul meu, pe care probabil l-ai mai văzut și prin reclame: just do it!