1 februarie 2019

Drepturile de autor. Some things to know

Preluăm informații, share-urim poze și video-uri, creăm content pe paginile de socializare ale business-urilor proprii. Ca să le putem folosi trebuie însă să ținem cont de un lucru: avem nevoie de drepturi de autor asupra materialelor pe care le folosim.

În România o operă beneficiază de drepturile de autor dacă este originală, este exprimată într-o formă concretă și are o formă care poate fi percepută de către alții. Originalitatea presupune amprenta personalității autorului.

Nerespectarea drepturilor de autor: consecințe penale și afectarea reputației business-ului

Nerespectarea  drepturilor de autor poate avea chiar consecințe penale serioase, cu închisoare de până la 4 ani și cu amendă.  La nivel de brand, implicarea într-o situație de nerespectare a drepturilor de autor de către compania ta, poate afecta și reputația business-ului. Un exemplu de acest gen îl avem din advertising-ul românesc unde, în crearea unei campanii pentru o firmă din industria alimentară, agenția de publicitate a folosit o imagine pentru care nu deținea drepturi de autor. Acest lucru a fost descoperit și a generat un val de critici îndreptat către agenție și brand-ul respectiv în mediul online.

Când ai nevoie de drepturi de autor?

Indiferent că vorbim de fotografie, muzică, reprezentații scenice, nume şi elemente de design acestea sunt produsul unui proces creativ care dă autorului acestuia drepturi exclusive de a autoriza:

  • reproducerea integrală sau parţială a operei
  • difuzarea operei
  • comercializarea copiilor de pe operă
  • reprezentarea scenică sau orice altă modalitate publică de execuţie sau de prezentare directă a operei
  • expunerea publică (online şi offline) a operelor de artă plastică, aplicată, fotografică şi de arhitectură
  • proiecția publică (online şi offline) a operelor cinematografice şi a altor opere audiovizuale

Ce trebuie să faci pentru a te asigura că respecți drepturile de copyright

Lipsa unei informări corecte şi complete te poate aduce în situații neplăcute pe tine şi business-ul tău. Câteva sfaturi care să te ajute:

  1. Atunci când este posibil, cere acordul titularului de drepturi!
  2. Evaluează credibilitatea vânzătorului atunci când vrei să cumperi o operă de pe net! Poți începe prin a verifica dacă sunt indicate clar prețurile, mijloacele de plată, procedura de facturare, datele de identificare fiscală. Nu uita să te uiți și la conținutul regulilor de protecție a consumatorilor!
  3. Atunci când vrei să citezi o operă, asigură-te întâi că ea este deja publică și nu uita ca în toate cazurile să indici autorul și sursa.
  4. Dacă ai nevoie de imagini pentru materialele tale, atunci caută site-urile autorizate în vânzarea acestora. Poți arunca o privire pe site-uri ca Big Stock Photo sau Twenty20.  

În România, legea cadru pentru drepturile de autor este ,,Legea Nr 8 /17.03.1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe”.

Află mai multe despre experţii EA – The Entrepreneurship Academy AICI.