14 ianuarie 2019

Cum să alegi o idee profitabilă de afaceri în 5 pași

Probabil te-ai convins până acum că discursurile motivaționale nu aduc niciun avantaj în plus dacă nu sunt dublate de muncă, responsabilitate și asumare. Prin urmare, pentru ca o idee de afacere să se transforme într-un succes pe toate planurile (de la expansiune în conștiința colectivă, până la profit) ea trebuie analizată serios, prin instrumente ale mediului de business care merg dincolo de discuții teoretice.

În primul rând, trebuie să te întrebi dacă ideea ta e unică sau vine să îmbunătățească lucruri care există deja pe piață. Fă un research atât în plan local, cât și național și apoi pune cap la cap o analiză comparativă. Informația este putere, deși sună a clișeu! Dacă ajungi la concluzia că mai există business-uri asemănătoare, fă o listă de argumente cu care să convingi că ideea ta e mai bună și va aduce mai multe beneficii, deci va elimina concurența.

Pasul următor de bifat este identificarea cât mai clară a clienților. Targetul este esențial pentru că te ajută atât să construiești primele nuanțe ale mesajului cu care vrei să ieși pe piață, cât și să estimezi modul în care se va comporta din punct de vedere financiar. Astfel, poți estima impactul ideii. Ia în considerare nivelurile medii de venit, predispoziția de a plăti pentru anumite servicii sau produse, raportul pe care aceștia îl fac între calitate și preț. Pe cât de complexă va deveni analiza ta, pe atât de mari vor fi șansele de reușită.

În al treilea rând, realizează măcar ipotetic o organigramă a resurselor umane de care ai nevoie. Da, business-ul este definit de angajați, de implicarea și pregătirea lor. Toate acestea înclină balanța, de aceea ar trebui să știi din start de cât de mare vrei să fie echipa ta și ce le poți oferi angajaților ca să îi motivezi. Una dintre cele mai mari greșeli este să nu acorzi atenție managementului resurselor umane. Nu uita, singur nu le poți face pe toate!

Partea cea mai tehnică: banii. Poți determina cât de bună este ideea ta de afaceri stabilind un buget necesar pe care să îl împarți în banii care vin din sursele tale proprii și banii pentru care ai nevoie de finanțare. Dacă reușești să strângi ,,at a glance” o listă de finanțatori care ar putea fi interesați de business-ul respectiv, atunci ești pe drumul cel bun.

Nu în ultimul rând, după ce ai terminat de bifat aspectele de mai sus, revin-o la bazele ideii și fă o analiză SWOT. Da, este un instrument des folosit însă te va ajuta să ai o imagine completă asupra ideilor tale. Nu te opri la câteva puncte și întocmește-o cât mai elaborat. Poți aloca câteva zile completării unei astfel de analize ca să fii 100% sigur că nu scapi nimic din vedere. Știi cum se spune, 99% muncă și responsabilitate, 1% talent! 🙂