10 februarie 2019

Ce presupune un mediu propice dezvoltării antreprenoriatului? România vs. alte țări [powered by Dedeman]

În România există o zicală: ,,oamenii sfințesc locul”. Totuși, pentru o dezvoltare ideală a mediului antreprenorial, este nevoie, pe lângă oamenii dedicați, gata de muncă și cu multe idei de schimbare a comunității, și de cadre legislative bine definite, de un sistem la nivel național cât mai bine pus la punct și nu în ultimul rând, de educație. La toate acestea ne putem aduce însă aportul, ca în timp România să devină un mediu de nota 10 pentru antreprenori.

Radiografia pe scurt a antreprenoriatului în lume

În 2018, Forbes a realizat un clasament al celor mai bune țări pentru a face afaceri. Surpriza adusă de studiu a fost faptul că, în plin proces Brexit, Marea Britanie se afla pe primul loc. În top 10 au intrat și Noua Zeelandă, Olanda, Canada, Hong Kong, Danemarca, Irlanda, Singapore și Elveția.

Dacă vă întrebați de ce Marea Britanie a ocupat primul loc, ei bine, specialiștii Forbes au subliniat că pregătirea tehnologică şi educaţia forţei de muncă au contat în mod special.

În topul citat, România a ocupat locul 43, fiind însă mai bine clasată decât în 2017 când ocupase locul 45.

România-mediu propice, dar cu  know how scăzut

În țară există multe exemple de succes în antreprenoriat. Afaceri de familie care s-au transformat în business-uri premiate în întreaga lume, tineri curajoși care au accesat finanțări europene și voluntari care au dezvoltat proiecte pentru comunități, toate au contribuit la un start pozitiv în acest domeniu.

Mulți specialiști afirmă că România este un mediu propice pentru antreprenoriat tocmai pentru că terenul este relativ neexplorat, iar oportunitățile în piață sunt variate. Problema apare însă în două dimensiuni: cea a cadrului legislativ și cea a educației antreprenoriale. Un studiu EY România (realizat în 2017) la care au participat 357 de antreprenori din România a identificat primele cinci obstacole pe care le întâlnesc antreprenorii în România:

  • educația precară în domeniu
  • accesul la finanțare
  • mentalitatea și teama de eșec
  • birocrația excesivă
  • nivelul taxelor

Este lesne de înțeles că pentru a spori investițiile mediului privat, o țară trebuie să aibă reglementări care să vină în întâmpinarea investitorilor. La acest capitol, România mai are de recuperat, însă inițiativa societății își poate pune amprenta asupra deciziilor la nivel înalt. Da, și aici INIȚIATIVA este cuvântul-cheie!

Cu cât implicarea este mai mare, cu atât schimbarea este mai vizibilă, iar în punctul acesta discutăm despre educație. Într-o statistică a Comisiei Europene se arată că Danemarca, Suedia, Finlanda și Norvegia sunt țările care au implementat activ conceptul de educație antreprenorială și care au o rată crescută în inovare și business.

Know how-ul este esențial pentru succes. Lucrurile făcute cu profesionalism aduc rezultatele dorite. Antreprenoriatul duce ideea către un produs finit, iar drumul e lung dacă nu știi cum să proiectezi un plan de afaceri, dacă nu poți anticipa probleme și nu ai informații concrete despre posibilități de finanțare, extindere, marketing, comunicare&PR etc.

Deci, într-un to do list  privind antreprenoriatul trebuie marcate trei aspecte: inițiativa, implicarea activă și formarea continuă. Astfel, succesul nu va fi departe!

*Dacă vrei să afli mai multe despre modelul educațional al EA-The Entrepreneurship Academy vezi aici detalii despre modelul educațional și află aici informații despre profesorii și experții noștri.