13 mai 2019

Antreprenoriat cu impact social. Business-ul, ca ,,instrument” pentru o lume mai bună

Afacerile pot schimba lumea, nu doar prin faptul că lansezi pe piață un produs sau un serviciu util pentru o paletă largă de consumatori, ci și pentru că poți implementa o strategie de vânzări prin care să ajuți comunitatea să se dezvolte sustenabil.

Antreprenoriatul social a prins tot mai mult avânt, atât datorită faptului că există multe comunități sau grupuri țintă care ar putea beneficia de ajutor (deci este relativ mai simplu să gândești un produs sau un serviciu pentru un astfel de target), cât și datorită oportunităților de finanțare existente pentru astfel de business-uri.

Ce este antreprenoriatul social?

Investopedia notează într-un articol că antreprenorii sociali sunt acei oameni care sunt dispuși să-și asume riscul și efortul de a crea schimbări pozitive în societate prin inițiativele lor. Aceeași publicație explică că modelele de antreprenoriat social includ instituțiile de microfinanțare, programele educaționale sau chiar furnizarea de servicii bancare în zonele inaccesibile.

Eforturile unui antreprenor social sunt în strânsă legătură cu dorința de a ajuta comunități nedezvoltate, trecute cu vederea, care nu au avut acces la servicii sau produse de bază disponibile în comunități mai dezvoltate.

Dacă raportăm toate aceste eforturi și în contextul economiei sociale, trebuie amintite câteva beneficii pe care le generează astfel de antreprenori în comunitățile în care își desfășoară activitatea. Asociația pentru Promovarea Responsabilității Sociale a Companiilor a realizat o listă de elemente-cheie:

– creșterea numărului de persoane angajate (activitățile de antreprenoriat social creează slujbe și oportunități. În același timp, se creează oportunități de angajare sau training pentru categorii defavorizate sau devin în sine legătura între piața muncii și șomeri);

– inovație și crearea de noi bunuri și servicii pentru nevoi sociale care nu sunt adresate de societate (problemele sociale adresate cel mai frecvent de întreprinderile sociale la acest moment sunt: HIV/SIDA, persoanele cu dizabilități, analfabetismul, abuzul de droguri etc);

– creează capital social pentru a veni în întâmpinarea dezvoltării sociale și economice durabile.

Un element interesant în dezvoltarea acestui tip de antreprenoriat în prezent îl reprezintă tehnologiile mobile. „Construirea aplicațiilor care să răspundă nevoilor comunității este un alt mod în care se exprimă antreprenoriatul social. Acest lucru poate include oferirea de modalități eficiente cetățenilor pentru a alerta administrațiile orașelor cu privire la probleme. Există, de asemenea, aplicații create pentru a raporta infracțiuni, oferind o voce comunității prin tehnologie”, mai scrie Investopedia.

Cum poți să devii antreprenor social?

Antreprenorii sociali consideră că în prezent este mai greu să explice ceea ce fac, potrivit unui reportaj Reuters realizat în urmă cu o lună, pentru că de ani de zile cei care încearcă să rezolve o gamă largă de probleme, de la asistență medicală la prețuri accesibile la adăposturi pentru cei în nevoie s-au confruntat cu aceeași întrebare: „conduceți o organizație caritabilă sau o afacere?”.

World Economic Forum a realizat o listă de șase pași pentru a deveni un antreprenor social de succes:

  • Găsește-ți pasiunea și dezvoltă ceva pentru comunitate în acea direcție. Întreabă-te care este  status quo-ul cu care nu ești mulțumit, ce te deranjează, ce este important pentru tine, ce îți aduce satisfacție mai mult decât orice altceva și ce valori te ghidează.
  • Team culture, esențială! Tratează pe toată lumea în mod egal și colegial, iar când îți construiești echipa, dă-i loc să respire. Lasă colegii să-și asume responsabilități și să aibă încredere în ei.
  • Începe construirea business-ului fără să sari etape. Fă un research ca să vezi de unde vine problema pe care vrei să o rezolvi, întreabă oamenii (publicul țintă) ce gândesc și centrează business-ul pe client. Testează soluția la nivel micro, pentru că din feedback poți îmbunătăți oferta cu care vrei să ieși pe piață.
  • Nu te demotiva, chiar dacă la început nu va fi ușor. Să dezvolți un model de antreprenoriat social se poate dovedi mai greu decât să dezvolți un alt tip de business. Construiește-ți o rețea de oameni care să te ajute să crești constant.
  • Crește organic. Întâi concentrează-ți întreprinderea socială asupra a ceea ce este realizabil. Pentru a obține tot mai multe finanțări trebuie să crezi că soluția găsită de tine este cea mai bună, dar și să fii deschis la critici și sugestii.
  • Dezvoltă-te până devii chiar tu schimbarea. Un business are puterea de a influența zeci, sute de persoane să contribuie la o lume mai bună. Dă startul!

 

 

Studenții-antreprenori ai EA-The Entrepreneurship Academy dezvoltă business-uri cu impact încă din primul an de studiu. De exemplu, Eduard Burghelia a construit platforma Confidas, prin care companiile sunt ajutate să-și încaseze facturile la timp. Cum? Antreprenorii pot publica pe Confidas restanțele de plată ale clienților lor pentru a-i alerta pe ceilalți membri ai comunității și pot verifica firme.

Totodată, în orare este inclus modulul Corporate Social Responsability.  Află mai multe despre modelul educațional AICI și dacă vrei să fii un changemaker aplică până pe 14 iulie!