22 iulie 2019

Antreprenor în mediul online. Lucruri de știut înainte să deschizi o astfel de afacere

Este clar deja că online-ul a schimbat paradigma în business și că foarte multe idei au fost puse în aplicare cu succes o dată cu dezvoltarea Internetului și a rețelelor de social media. Deși poate părea o rețetă sigură, cu impact pozitiv și ușor de implementat, antreprenoriatul în mediul online are provocările sale.

Mediul este propice dezvoltării, mai ales că, potrivit unui studiu Mastercard publicat pe data de 3 iulie, aproape un sfert (23%) dintre consumatorii români cumpără produse online, în medie de şase ori pe lună, în timp ce două treimi (66%) dintre aceştia susţin că îşi plătesc facturile lunare pe Internet.

În plus, poți găsi metode noi prin care să atragi clienții, mai ales dacă îi asculți. Înainte de a lansa un business nou, pornește un focus grup. De exemplu, Startupcafe.com relevă într-un articol că majoritatea consumatorilor sunt mai dispuși să-și facă cumpărăturile dintr-un magazin online dacă au opțiunea returnării gratuite, potrivit unui sondaj din SUA la care au participat două mii de persoane. Jumătate dintre cei intervievați au declarat că ar evita să cumpere din magazinele virtuale dacă nu li s-ar oferi această opțiune.

Publicația Entrepreneur.com rezumă într-o serie de articole câteva puncte-cheie pe care trebuie să le iei în calcul atunci când te decizi să pornești o afacere online:

  • ca în orice alt business, trebuie să investești timp; orarul tău de muncă nu va fi de la 8 la 16 și nu te vei putea detașa niciodată complet, cel puțin la început; da, poți lucra cam de oriunde, însă atenția ta trebuie să fie mereu dedicată task-urilor care trebuie rezolvate ca afacerea să crească, iar clienții să te recomande ca un brand de încredere;
  • fii pregătit pentru orice fel de situație de criză; și în online pot apărea evenimente mai dificil de anticipat și de gestionat; fișierele de arhivă se pot bloca, site-ul poate fi atacat de hackeri, sistemul de plăți online se poate defecta; 
  • customer service, un element foarte important; deși totul se desfășoară prin telefon sau PC, omul care cumpără produsul sau serviciul tău trebuie să se simtă special; scrie formulări inedite în formularul de comandă sau în descrieri, trimite e-mail-uri personalizate  după ce acesta primește produsul acasă, cere feedback;
  • nu ignora rigorile digital marketing; nu sunt un mit, iar un specialist te poate ajuta să devii tot mai vizibil și să crești afacerea eficient; contează foarte mult cui și cum te adresezi, ce stil de comunicare adopți, ce fotografii alegi, cu ce conținut  nou vii în social media, cu ce față este asociat business-ul.

În plus, există o mulțime de instrumente utile antreprenorilor online, atât pentru partea de design, cât și pentru cea de vânzări, ușor de folosit și de către o echipă mai mică sau un business cu mai puține departamente. De exemplu, Google a lansat Market Finder în România, un instrument care ajută IMM-urile să-și extindă afacerile în străinătate, prin găsirea de noi clienți și creșterea vânzărilor online. Market Finder conține gratuit ghiduri, materiale video și sfaturi diverse legate de dezvoltarea companiilor către export și piețele externe.